Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Arabské kone patria medzi najstaršie z najušľachtilejších plemien na Zemi. Nezriedka sa oo nich hovorí, že sú najkrajšie. Vynikajú kratšou a jemnou hlavou štíhlelo profilu, kompaktným trupom a počas pohubu vysoko oblúkovite zdvihnutým chvostom. Sú húževnaté a rýchle, ale pritom citlivé a inteligentné. Víťazia nielen v dostihoch, ale najmä vo vytvalostných jazdách. Aj pri krížení s inými plemenami potomkovia majú charakteristické znaky jedného z arabských rodičov. Legendy a história - prvé zmienky o orientálnych koňoch sa objavujú v rukopisoch z obdobia už pred 3 000 rokmi. Podľa legendy mal hlavnú zásluhu na vzniku arabského koňa Alah, ktorý si vzal na pomoc severné a južné vetry. Niektoré kmene bedúnov si natoľko cenili kobyly tohto plemena, že bývali v stanoch kočovníkov. Aj pre mnohých umelcov sa arabské kone stali celoživotnou inšpiráciou. Mnohostranosť arabských koní - arabské kone sú húževnaté a aletické zvieratá s vrodenou eleganciou pohybu. Vzhľadom na vysoko nasadenú hlavu a nesený chvost však nie sú prliš vhodné na drezúru. Vynikajú dlhým krokomm vysokou rýchlosťou a dokonalou stavbou končatín. Spĺňajú teda predpoklady na úspešné uplatnenie sa v športe. Zrodený na beh - anglický plnokrvník bol zámerne vyšľachtený na dosahovanie čo najväčšej rýchlosti. V podstate existujú dva typy koní. Prvým sú kone pre rovinové dostihy, ktoré sa vyznačujú už vo veku 2 až 3 rokov. Naopak, na prekážkové dostihy ich prihlasujú až po 4 rokoch veku, pretože ich príprava je oveľa náročnejšia a musia byť aj telesne vyvinuté. Výnimkou nie je ani prítomnosť trinásťročných koní na štartovom poli. Americký klusák - Standardbread - je typickým dostihovým koňom. Bol vyšľachtený počas 18. storočia z anglických plnokrvníkov. Používa sa predovšetkým na klusácke dostihy, kde zapriahnutý kôň ťahá ľahký vozík s jazdcom. Názov "standarbread" je odvodený od testácie výkonnosti, pri ktorej sa zisťovala štandardná rýchlosť klusáka na vzdialenosť 1 míle. Začal sa používať v 19. storočí od roku 1879.
 
Reklama